МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ
ЛІТНІХ МОВНИХ ТАБОРІВ У 2021/2022 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ У ЧЕРНІВЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ
Позаурочна діяльність з іноземних мов допомагає задовольняти потребу дітей і молоді
у неформальному спілкуванні. Успіх позаурочної роботи залежить не тільки від
активності учнів, але і від педагогічного впливу, уміння вчителя додати
інтересам вихованців суспільно корисну спрямованість. У Законі України «Про
освіту» йдеться про позаурочну діяльність учнів як невід’ємну частину системи
освіти й спрямовується вона на розвиток здібностей і талантів учнівської
молоді, задоволення її інтересів і духовних запитів. Позаурочна
діяльність – це організовані й цілеспрямовані заняття, які проводяться у
вільний від освітнього процесу час для розширення знань, умінь і навичок,
розвитку самостійності, індивідуальних здібностей і нахилів учнів, а також
їхніх інтересів і збагачення корисного відпочинку.
Один із нестандартних підходів для забезпечення якісного
навчання дітей мовам та здійснення позакласної роботи — це створення літніх
таборів з іноземних мов.
Такі табори покликані спонукати школярів
практично застосовувати знання з мов, отриманих протягом освітнього року. У таборах діти матимуть можливість спілкуватися
іноземними мовами та застосовувати їх у різних формах діяльності (ігрових і
концертних програмах, театральних виставах тощо).
Літні мовні табори будуть проводитися під час
найдовших канікул, коли школярі потребують відпочинку. Саме тому
вивчення іноземних
мов у жодному разі не повинно перетворюватися на
продовження освітнього
процесу. Основна мета мовних таборів — зацікавити учнів
іноземними мовами та сприяти самостійній підготовці вдома.
Принципи діяльності літнього мовного табору з іноземної мови – це початкові положення,
які визначають вимоги до змісту, методів і організаційних форм організації
роботи учнів. Вони відповідають цілям і завданням всієї організації роботи з
іноземної мови в школі та ілюструють суть педагогічної діяльності вчителя –
організатора позакласної роботи учнів. Основними принципами діяльності літнього
мовного табору є:
-
принцип зв’язку навчання з життям;
-
принцип комунікативної активності учнів;
-
принцип зв’язку позакласної роботи з уроками іноземної
мови.
Завдання мовного табору — показати дітям інший,
відмінний від шкільного стилю формат викладання, де акцент ставиться на практичній
частині та знаннях, які можна застосувати пізніше і в інших областях.
Це дуже відрізняється від звичного багатьом батькам теоретичного підходу
до освіти. Саме через таку діяльність діти істотно розширюють свій кругозір
і дізнаються багато нового.
Під час перебування у
літніх мовних таборах дитина зможе:
- здобути необхідні мовні навички;
- непомітно подолати мовний бар'єр;
- удосконалити свою мовну компетенцію;
-
поєднати
навчання із захопливим відпочинком;
-
найголовніше
— отримати мотивацію для подальшого удосконалення англійської мови.
Що стосується структурування діяльності літніх мовних таборів, то учнів рекомендуємо розподілити по групах залежно від їхнього
віку та рівня знання іноземної мови. З урахуванням цього іншомовна діяльність школярів ведеться за різними напрямками. Така система дозволяє
дитині відчувати себе комфортно в групі однолітків, які відповідають її
рівню.
Експерти
міжнародних організацій пропонують систему роботи з проектами літніх мовних
таборів, що передбачає відпрацювання всіх видів мовленнєвої діяльності в
цікавій ігровій формі, розрахованій на різні рівні мовленнєвої компетенції –
від А1 до В2.
Для того щоб усі плюси перебування дитини в
мовному таборі спрацювали, необхідно зробити правильний вибір місця проведення.
Крім з’ясування особливостей школи, де розташований табір, програми навчання,
запропонованої в ньому, необхідно звернути увагу на кілька важливих моментів,
таких як:
- особливості інфраструктури табору (майданчики
для масових заходів, комп'ютери, доступ в Інтернет та ін.);
- режим дня, передбачений у таборі (наявність
вільного особистого часу);
- кількість дітей у загоні й кількість вожатих
(традиційно для мовних таборів 1-2 вожатих
на 12-15 дітей);
- особливості організації охорони території та
забезпечення безпеки відпочинку, протипожежного забезпечення тощо;
-
кількість
занять на день, компетентність викладацького складу, присутність у таборі
перевірених і надійних носіїв мови, які мають допуск і дозвіл на спілкування та
роботу з дітьми.
Керівниками груп
таборів можуть бути вчителі, які атестуються на присвоєння вищої категорії/
педагогічного звання, вчителі-методисти, старші вчителі, молоді
вчителі-волонтери, студенти старших курсів ЧНУ ім.Ю.Федьковича, педагогічного
коледжу.
Щодо змісту роботи з учнями, то фахівцями були обрані наступні тематичні
напрямки: здоровий спосіб життя; талановита молодь країн, мова яких вивчається
та України; свята та традиції, мова яких вивчається та України; театральна
студія; буковинознавство; студія мистецтв; екологія рідного краю тощо.
Табори покликані спонукати школярів
практично застосовувати знання з мов, отримані протягом освітнього року. У таборах
діти матимуть можливість спілкуватися іноземними мовами та застосовувати їх у
різних формах діяльності (в ігрових та концертних програмах, театральних
виставах тощо).
Схематично напрямки діяльності мовних літніх
таборів можна розбити на три види: музичний напрямок, проектні роботи,
інсценування.
Учні потребують
співвідношення мовної практики та розважальних видів діяльності для того, щоб
досягти грамотного використання мовних структур. Це зумовлено тим, що в цьому
віці діти мають надзвичайну здатність запам'ятовувати нову інформацію, але
абстрактне мислення ще не розвинуте повною мірою, що не дозволяє їм застосовувати вивчене в різних
ситуаціях.
Саме тому пісні
є надзвичайно цінною частиною освітнього процесу з учнями початкових класів.
По-перше, пісні забезпечують активне вживання більшої кількості мовних
структур, ніж будь-який інший вид діяльності. По-друге, в піснях учні
використовують ряд поєднаних речень, у той час як їхня розмовна практика все ще
може триматися на рівні коротких фраз або речень. І нарешті, тексти пісень,
спеціально написаних для використання на уроках іноземної мови, базуються на
повторах, що забезпечує багаторазове вживання ключових структур.
Практичне
навчання або «навчання через проекти» є випробуваним засобом мотивації дітей,
адже, виконуючи проектну роботу, діти роблять те, що їм природно подобається, і
мають змогу уникнути того, що їм не подобається. Виконання проектної роботи
дозволяє учням поєднати вивчення англійської мови з іншими предметами шкільної
програми, одночасно розвиваючи дитину в цілому - її мислення, уяву, креативність,
навчаючи її соціальних цінностей та вміння працювати самостійно або в групі.
Створюючи та
презентуючи кінцевий продукт (плакат, модель, буклет, журнал, винахід тощо),
учні розвивають усі чотири мовленнєві компетенції (говоріння, читання, слухання та письмо), відпрацьовуючи при цьому
вивчений матеріал та вивчаючи нові граматичні структури та лексичні одиниці
так само, як вони вивчали та вивчають рідну мову, - через досвід. Учні
використовують мову як інструмент та мають можливість відчути, наскільки вона
корисна та гнучка.
Важливим
питанням при навчанні іноземної мови є зменшення емоційної дистанції між учнем та
мовою. Іншими словами - зменшення «чужості» мови, що вивчається, приближуючи її
до учнів, створюючи зв’язки з іншими сферами життя учнів, створюючи умови, в
яких вони насолоджуються тим, що говорять іноземною мовою, розпізнаючи при
цьому інтонацію та вимову.
Такі процеси
ідентифікації, імітації та креативної гри є частиною того, як діти вивчають
рідну мову. Діти із задоволенням наслідують звуки, грають зі словами, та
розігрують ролі, що допомагає їм відпрацювати моделі соціальної поведінки як
взаємодіяти один з одним, розвинути свою особистість. Розігрування ролей
допомагає дітям розвинути мовні компетенції,
Наші міжнародні
партнери підготували різноманітні методичні розробки для проведення та
організації літніх мовних зборів.
Навчальна
система Oxford Reading Circles використовується для опрацювання текстів різного об’єму і формату з метою
розвитку в учнів навичок критичного мислення та вдосконалення мовних умінь
шляхом проведення рольової гри та групової дискусії. Застосування цієї
методики розвиває в учнів усі види мовленнєвої діяльності, формує вміння
працювати в групах і автономно, прививає любов до читання художніх творів.
Спочатку учням
пропонується цікавий текст. Після того як учні прочитають текст, вони
поділяються на групи і отримують окремі ролі. Починається наступний етап
роботи, під час якого учасники опрацьовують матеріал у групах через призму
щойно одержаних ролей та згідно з отриманими завданнями. Фінальний етап
передбачає висловлення власних думок, презентацію виконаних завдань, активну
участь в обговоренні тексту.
Система Oxford
Reading Circles успішно працює завдяки двом чинникам: цікавому матеріалу, який спонукає до
бурхливого обговорення, і ретельно спланованій, продуманій роботі над обраним
текстом.
Видавництво Express Publishing рекомендує
використовувати серії Storytime та Showtime не тільки для читання, але і як матеріал для інсценування (Drama) та додає детальні розробки та методичні поради в Teacher's
Book.
Серія StoryTime - для учнів
молодшої школи, Showtime - для середньої
школи.
У процесі
роботи над проектом відбувається активізація лексики та граматичних структур,
покращення вимови та інтонації (учні мають можливість прослухати весь текст в
аудіозапису), забезпечується практика усного мовлення та подолання мовного
бар’єру.
Учні
знайомляться з культурою і літературою народів світу, у творчій атмосфері
підвищується зацікавленість до вивчення мови та мотивації для подальшого
вдосконалення.
Проект має такі
переваги: можливість застосовувати в різнорівневих та різновікових групах -
залучати всіх учнів незалежно від рівня (під час роботи можливо адаптувати
сценарій та регулювати ступінь активності кожного з учасників), дати можливість
дітям розкрити свої здібності, організовувати роботу індивідуально (під час
роботи над своїм текстом), у парах, у групах.
Під час
підготовчого етапу (розділ First-time Listening
and Reading) учні ознайомлюються з твором, слухають у запису, у виконанні керівника або
читають самостійно. Можливе виконання невеликих завдань до тексту. Під час
підготовчого етапу паралельно бажано починати роботу з розділу Drama
Activities,
для того, щоб учні усвідомлювали
кінцеву мету проекту - інсценування тексту. Вправи Drama Activities
є двох типів - пов'язані безпосередньо
з текстом та загальні, мета яких - тренувати увагу, пам'ять, спостережливість,
уміння зосередитися, усвідомити мету поставленого завдання, а також вміння
працювати разом та координувати свої дії. Ці вправи допоможуть також краще
володіти своїм голосом, мімікою, рухами.
Міжнародний
освітньо-методичний центр PEARSON-Dinternal розробив комплекс навчально-методичних матеріалів для
проведення проектної роботи в літніх мовних таборах.
Проектна робота якнайкраще відповідає формату та вимогам навчальної
діяльності учнів у літніх мовних таборах. Вона є чудовим інструментом
реалізації комунікативного підходу в мотивуючій, ігровій та змагальній формах,
забезпечує активну мовленнєву практику кожного учня, розширює світогляд учнів
та включає їх в активний діалог культур.
Матеріали PEARSON-Dinternal розроблено у трьох рівнях: молодший, середній,
старший. Тематика та мовленнєве наповнення кожного з них відповідає
психологічним особливостям, сфері вподобань та рівню мовленнєвої компетенції
учнів відповідної вікової категорії.
Матеріали
кожного рівня містять:
-
Методичні
рекомендації щодо проведення проектної роботи.
-
Декілька
варіантів кінцевого проекту, що їх можуть створити школярі.
-
Поетапний план
роботи над проектом.
-
Послідовний
опис кожного із запропонованих етапів (перебіг навчальних сесій, порядок
опрацювання мовного матеріалу, комунікативні шляхи активізації вже пройденого
матеріалу, додаткові ігрові види діяльності, ключі до запропонованих завдань).
-
Навчальні
матеріали для учнів (тексти, завдання, аудіоматеріали, ребуси, кросворди тощо).
Запропонований
комплекс матеріалів із проведення проектної роботи дозволить індивідуалізувати
навчальний процес, надасть можливість кожному учневі проявити креативність,
реалізувати свій творчий потенціал та суттєво розвинути мовленнєві вміння та
навички.
Список корисних посилань
щодо організації та
проведення літніх мовних таборів
Англійська
мова
Мультфільми для дітей англійською
https://www.youtube.com/watch?v=Et1YJ4gBDXs
https://www.youtube.com/watch?v=nxllySllKbE
https://www.youtube.com/watch?v=gKlRYd6VmeI
https://www.youtube.com/watch?v=vGMTrlcjTWw
Аудіо серіал Big City Small World (рівень В1)
Колекція ресурсів
для розвитку мовленнєвих умінь
https://learnenglish.britishcouncil.org/skills
Матеріали для
сприймання на слух (рівні А2 – В1)
https://foliobooks.com.ua/ua-teachers-room
Безкоштовні ресурси
для вчителів від видавництва: робочі аркуші, картки, аудіо записи, портфоліо та
багато іншого
Методичні поради, посилання на
платформи для організації дистанційного навчання та інше:
Quizlet https://tinyurl.com/y8yl7oel
Kahoot https://tinyurl.com/y9x5n54z
Blackboard https://tinyurl.com/yd5n42a7
Використання візуальних елементів
Ресурси для учнів
Французька мова
Основні інтернет-ресурси з французької мови для різних
категорій користувачів, зосереджені на одній платформі
https://kit-francais.glideapp.io/
Базовий інтернет-ресурс з французької мови для батьків
Базовий інтернет- ресурс для вчителів французької мови
Базовий інтернет-ресурс для учнів, навчальний додаток
Сайти для безкоштовного вивчення французької мови: для учнів
усіх рівнів
https://www.bonjourdefrance.com/
Німецька мова
Дитячий Університет для дітей
віком від 8 до 12 років, де вони мають можливість навчатися за трьома напрямами:
людина, природа, техніка, а також вивчати німецьку мову
Онлайн-університет JuniorUni для
учнів від 12 до 14 років
Безкоштовна комп'ютерна гра для учнів віком від 8 до 12
років, яка мотивує їх до вивчення іноземних мов, водночас, допомагає оцінити
навчальні досягнення учнів
Орієнтовна програма роботи
літнього мовного табору за напрямком «Театральне мистецтво»
|
День 1 |
День 2 |
День 3 |
9.00 - 9.45 |
Реєстрація учасників мовного табору. |
Історія театру. Презентація основних принципів роботи
театру. |
Ігри на формування навичок роботи в команді |
9.55 -
10.40 |
Вступні заняття. Знайомство з групою. |
Сценарій, що це таке, і як це
робиться. Написання сценарію |
Етюд, мініатюра. Перегляд
відеоматеріалів |
10.50 - 11.35 |
Відкриття роботи мовного табору. Привітання
організаторів та учасників табору |
Акторська гра, її складові.
Презентація театральної діяльності відомих вітчизняних та зарубіжних акторів \ |
Взаємодія акторів. Діалог на сцені. Гра театральних
поставок-мініатюр |
11.55 - 12.40 |
Робота у групах над
сценаріями майбутніх вистав The work upon the
future scripts. |
Робота у групах над сценаріями майбутніх вистав |
|
12.50 - 13.35 |
Підсумок роботи за день |
Підсумок роботи за день |
Підсумок роботи за день |
|
День 4 |
День 5 |
9.00 -
9.45 |
Акторська майстерність: голос, пантоміма. Презентація вчителя |
Декорація сцени. Костюми. |
9.55 -
10.40 |
Взаємодія акторів. Акторське мовлення, діалоги. Робота
в парах |
Представлення театральних постановок
із запрошенням батьків, друзів, засобів масової інформації тощо |
10.50-
11.35 |
Входження актора в роль. Індивідуальне представлення
художнього персонажа |
|
11.55 -
12.40 |
Костюми, маски, грим. Перегляд відеоматеріалів |
|
12.50 -
13.35 |
Підсумок роботи за день |
Закриття роботи мовного табору |
навчально-методичні матеріали для використання у роботі літніх мовних таборів
Ice-Breakers
Making students (and staff) feel comfortable on the
first day and at the beginning of each day of camp is essential for setting the
tone for the rest of the week: camp will certainly be different from school,
but should be structured nonetheless. It
will also create an atmosphere of comfort that will allow more honest
discussion of some of the “touchier” issues in the camp curriculum (HIV,
self-esteem, sexual health).
Keep in mind that, even if you are working with students
from only one school, they might not all know each other and they will
obviously not know the Peace Corps Volunteers involved in camp. Additionally, they may be shy about speaking
English around other students, or around native speakers, so your ice-breakers
should include both communication activities and team building activities (see
next page).
Activities:
Jack-in-the-box
Purpose: Getting to know you; Getting to know you
better; Physical energtzer
Group size: 12-30
Level of Physical activity: high
Estimated time: 4-5 minutes
Props: Jack-in-the-Box Activity Sheet for
leader
In this
activity participants get energized
while creating a truly unsophisticated,
very physical chart of demographics. Jack-in-the-Box is definitely not for
stuffy types. It serves to physically energize and
elicits smiles from all who dare to play.
If you're ever
watched a child with a jack-in-the-box, you will
recall this delightful sequence: turning the handle with anticipation; slowing down near the end of the song; pausing very briefly
before the explosion-then turning
the handle quickly; physically
jerking the head and torso back with the popping out of jack with a look of disarmament; then
laughing, sometimes raucously,
at the self-inflicted joke while tucking jack back in the box. And it begins again.
1. Ask
participants to stand and move to
an open area in the room where
they can mingle freely.
2. Ask
for a volunteer to come to the front and demonstrate a jack-in-the-box
with you. (You turn the handle and sing or hum Pop Goes
the Weasel; the volunteer jumps up on the word "Pop.")
3.
Explain the rules of the game to participants:
·
The purpose of this activity is for
groups to compile demographics on
habits of the group.
·
I will ask a question. Each participant
should think of a response. For
instance, I might ask, "What sport do you participate in
most?"
·
After I ask the question I will say
"Jack-in-the-Box," at which point
you all shout your responses repeatedly.
·
People who shout the same response
should form groups.
·
The largest group is the leading
"Jack-in-the-Box" for that round.
4. Ask the first question.
5. Pause for a slow mental count of two,
then yell "Jack-in-the-Box."
6. After people |rave gotten into groups,
ask them to count how many are in
each group.Ask all groups beginning with the largest group to
repeat their answer for the other participants.
7. Now ask the other questions and repeat
the process.
Variation
Give
choices of responses. For example: What sport do you participate
in most
often? Running, swimming, walking, tennis.
Tip - This
activity can be very noisy.
Activity sheet
Sample
Questions:
1. What
sport do you participate in most?
2. What is your
favorite food?
3. Where
do you spend your vacation?
4. How
do you get to work?
5. What do you
do on Friday nights?
6. What
is your favorite holiday?
7. Where
do you shop the most?
8. What
do you do in your free time?
9. What is your
favorite color?
Two Truths and a Lie:
In a circle, ask each student to share three sentences
about herself; two of these must be true and one should be a lie. The group tries to guess which is the lie.
Have You Ever/I Have Mail
For:
The group
stands in a circle and each student marks her or his spot with a piece of chalk
(or you can do this with a circle of chairs).
The facilitator stands in the middle of the circle and explains the
activity. The person in the middle must
ask a question, e.g.. “Have you ever ridden a horse?” or another variation, “I
have mail for anyone who has ever ridden a horse.” Those people who have ridden a horse must run
to a now vacant spot in the circle. The
person in the middle can only ask something that she or he has done, e.g. they
must have ridden a horse. Students
cannot run to the spot immediately to their right or left. (Sometimes kids can get excited and this can
get a bit violent, so be careful).
Line up:
Students must line up in order of height, shortest to
tallest, with eyes closed and without speaking (you might also want to use
blindfolds, since kids like to cheat!).
Variations of this game include lining up according to birthdays without
speaking, and one game in which students must line up according to the size of
an animal they have chosen. With the
animal variation, only animal sounds are allowed.
True/False:
This game will help students get more comfortable
speaking and thinking in English (this is important even for camps that are not
explicitly TEFL-related). Divide the
group into two teams and have each team make a single-file line. Place two chairs, one labeled “true” and one
labeled “false” at the far end of the room/playing field. Explain the rules: when it’s your turn, a
counselor will read/say a statement (for example, “the sky is red.”), and the
idea is to run and sit in the chair that corresponds to the statement (in the
example, of course, “false.”). Whoever
sits in the correct chair first gains a point for her team. Make very clear to campers that there is to
be no pushing or tripping, and that once someone is sitting in the chair, you
may not push him out of it so you can sit down yourself; if you do any of these
things, you will lose a point.
Sudden Death:
The group sits/stands in a circle. Everyone starts by introducing themselves
(names only). Then the facilitator says
her name, and the person to the facilitator’s left should repeat the facilitator’s
name and add his own. Each person should
repeat the names of everyone else who’s come before him and add their own at
the end. If someone forgets a name, they
are “out.” Continue until you have a
winner. Other, more advanced, variations
include adding an object/animal/food that begins with the same letter as your name
(for example, “My name is Linnea and I like lollypops.” “This is Linnea and she likes lollypops; my
name is Margaret and I like mangos”).
Quick Thinking:
Make sure everyone knows each others’ names before you
start. Divide participants into two
teams and have them stand on either side of a blanket that two counselors hold
up (make sure you can’t see through the blanket, and that heads or feet are not
visible to the person on the other side).
One person from each team should come forward to the blanket and when
the counselors drop it, the first person to say the other person’s name gains a
point for his team (or you can have the ‘losing’ person join the team of the
‘winning’ person). Play until one team
reaches a certain number of points; or until all the players are on one team.
Team building
One of the purposes of camp is to get students used to
working together in groups and supporting each other; additionally, if you
build a sense of community with your campers, they are more likely to respect
each other’s opinions during class discussion and activities. So, no matter if you have 10 campers or 50,
you should always schedule some time for team building activities.
If you have enough students (and PCVs or Ukrainians to
be team leaders), you can divide your campers into teams; this makes it easier
for the staff to keep track of them. The
first day of camp, team leaders should welcome their team members and help
campers create a team name, symbol, and team cheer. Team cheers can be used every morning and
then during the Camp Olympics, if you decide to have one. The
following list of team building activities can be used with groups of any size.
Octopuses
Purpose physical energizer; Team
building; Especially for big groups; Getting
to know
you; Pure fun
Group
Size 27 -90
Level of
PhysicalActivity high
Estimated
Time 4-6
minutes
Props
None
Participants
will form the shape of an octopus to reach out with their
"tentacles" and share with others. Use this activity when you have open space and a group that doesn't mind having fun.
A mollusk breed
Having
eight extensions
Will pull and suck
With carniuorous intentions
Fascinating these
sed, creatures we find.
Formidable to watch,
and fun to mime.
E.W.
1. Organize
participants into groups of nine.
2. Explain
that each group will now become an octopus, meaning that
one person will take the form of the body, while the
other eight make a circle around and touch the
body person.
3. Explain
that an octopus uses its tentacles to feel and grasp.
4. Suggest
that although their groups resemble octopuses, the purpose of
the tentacles has changed. The tentacles in their groups are
for spreading pleasant thoughts.
5. Explain
the following rules:
·
The Body will tell the tentacles what
their task is. Their mission is to
take nice thoughts from the Body to other people in the room.
·
The Body will say things like:
"Tell someone how pleased you are to
make their acquaintance"; "Tell someone you wish them the best of luck in their career";
or "Tell someone you hope they win the
Publisher's Clearinghouse Sweepstakes next yeal"
·
When I say "Tentacles, go,"
the tentacles will each go find one person
in the room, meet that person by shaking hands and exchanging the good thoughts.
Trust Fall:
Participants form two lines facing each other, standing
shoulder to shoulder. They stand in a
“spotter’s” stance, one foot in front of the other, knees slightly bent. Forearms are held out, bent at elbow at waist
level, alternating arms with the person across from them (like a zipper). Palms are facing up. Each person should reach the elbow of the
person opposite of her or him. Arms
should not be connected.
One participant will fall from a platform into the
group’s arms (you can also do this on the ground). When falling backwards, feet are together,
body stiff (to distribute weight evenly), and arms must be held tightly against
her or his chest.
Lap Sit:
Participants begin in a circle, standing shoulder to
shoulder. Participants turn right, so
they are facing the back of the person in front of them. Next they should step in towards the center
of the circle until everyone's toes touch the heels of the person standing in
front of them. Hands should either be on
the shoulders or waist of the person standing in front of them. On the count of three, everyone should slowly
sit down on the knees of the person behind them.
*Safety: A
domino fall is possible. If people feel
that they may fall, they should stand up and the group can begin again. Variations include walking while sitting, or
sitting with no hands.
Rain Dance
This activity stresses unity, and is therefore a good
activity for last day of camp. All
participants stand in a circle. A leader
will explain that together, the campers can create their own rain storm. During this activity, everyone should remain
completely silent. Each person is
instructed to copy the actions of the person on her or his left side. The dance
starts with the leader rubbing his hands together. As she or he begins, the action passes around
the circle, each following the person next to her or him. When everyone is rubbing their hands
together, the leader begins to snap her or his fingers. The action continues around the circle as before. Then the leader pats her or his thighs, then
stomps her or his feet. After that, the
actions are done in reverse order: stomping, patting, snapping, and rubbing,
then stopping all action, until the circle is in silence once again.
Mingle activity “Find
someone who…”
This activity allows students to walk around the class
freely. It’s better to use for the first trainings, as it helps them to get
acquainted with each other. And if you start working with a new group it will
help you to get to know the level of the language of your students.
1.
Tell
the students the task “Find someone who…”
2.
Make
sure that the students understood the information.
3.
Ask
students which questions they can put to each points of the table.
For example: Are you into winter sport?
Do you enjoy acting or performing?
4.
Ask
students to move around the class and find someone who…
5.
If
they get a positive answer they should write the
name of the student on the
paper.
6.
Pay
the student’s attention that each students should ask three questions for
filling the 3rd column “Details”.
7.
Before
starting the activity, you can demonstrate with the most active students in
your class. For example:
T: Are you into winter sports?
S: Yes, I am.
T: Ok. What kinds of winter sports do like most of
all?
S: I like skiing and ice-hockey.
T: And where do you usually go skiing?
S: I go to the Carpathians with my parents every
winter.
T: When did you starting ice-skating?
S: I started when I was 7 years old.
8.
Give
students 10 minutes for the activity, but if you see that they are active and
interested in you can give 5 more minutes.
9.
After
the students’ finishing to fill the table with the information, give your
students a chance to tell everything they’ve got to know about their
groupmates.
10.
You
can use additional questions in such discussing:
Who has got an unusual talent in your group?
Who has got a dangerous hobby?
Is there anyone who has got more than three hobbies?
Have you found someone who has got the same hobby as
you?
Table
example
Find
someone who…
|
Name |
Details Wtite down three details |
…is into winter sport. |
|
1. 2. 3. |
… enjoys acting or performing. |
|
1. 2. 3. |
…is keen on crafting (for example knitting, embroidery, etc.). |
|
1. 2. 3. |
… is involved in team sports. |
|
1. 2. 3. |
… is a great cook. |
|
1. 2. 3. |
…is good at writing stories, poems or songs. |
|
1. 2. 3. |
…plays a musical instrument. |
|
1. 2. 3. |
…is good with technology. |
|
1. 2. 3. |
… is fond of dancing. |
|
1. 2. 3. |
… spends more than four hours per week on his/her hobby |
|
1. 2. 3. |
River Crossing:
Objectives: Using the resources provided and handicaps designated
(half of the group is blindfolded), the group must get from one side of the
river to the other. The river is
approximately 8 meters wide.
Materials: Chalk (or something to mark the shores of the river
with). Moveable 1.5 x 1.5 ft. Squares (pieces of cardboard or baseball bases
work well).
Safety: A “slighted” person must be paired with a blind person and assist
him/her at all times. If you begin to
fall and cannot catch yourself, it is better in the game to sacrifice yourself
rather than falling and potentially injuring yourself and the person you are
paired with.
Set-up: Your group is in the jungle trying to escape from a tribe of
cannibalistic pygmies. You come across a
raging river infested with man-eating creatures (have participants think of
what creatures might be living in the river: anacondas, piranhas, the Swamp
Thing, etc.). Fortunately, there are
eight large rocks on the shore, which you can use to get your group
across. The pygmies are close on your
tail, so you have very little time.
Unfortunately, along the way, half the group ate some poisonous berries,
which have blinded them temporarily. The
cure is on the other side of the river.
Also, the current of the river is very strong, and if a foot is not on
the rock, the rock will be washed away.
Rules: As the group crosses the river, an individual will get chomped by those
evil river-dwelling creatures if his or her foot extends more than halfway off
the rock. If a person gets chomped or
falls in, the whole team must start again with time still running. Also, participants cannot slide the rocks
across the river with their feet. Once
placed, the rock can be moved only an individual picks it back up again with
their hands. The team has 45 minutes to
complete the task followed by a debriefing (see “questions for team
challenge”).
Sherpa Walk:
Objective: Conduct a blind trust walk using a new language.
Materials: Blindfolds for all participants, obstacles to maneuver
around (water basins)
Set up: Two team members are designated as “guides” for the rest of the
group. The two members are shown the
potential route selected by the trainer that includes a few obstacles to
negotiate. The guides, off by
themselves, are given three minutes to make up a language consisting of several
words (the dialect isn’t very complex), which they will teach to the rest of
their team. Using ONLY this language,
they will guide the blindfolded team along the chosen route. Because locals would take offense if any
other language were spoken, the team can ONLY speak the local language.
The guides have three minutes to teach their team the language. After that, the team puts on their blindfolds
and follows the guides.
Scenario: Your team is touring a foreign country when your bus breaks down. You can reach your destination after a short
walk but first you must traverse the security zone of a militarily sensitive
area. The natives are highly suspicious
of foreigners. After a number of heated
phone calls to the capital city, the authorities have agreed to let you cross
the area instead of waiting several days for the bus to be repaired. However, they have set two conditions:
Everyone in your group must wear blindfolds and speak only the local dialect
while they are traversing the sensitive area.
Rules: Guides must stay in ONE spot while guiding the team through. Team members may not form a chain or touch
any other team member or guide. If
anyone touches an obstacle (the electrical fence around the zone), touches
another team member, OR if a team member or guide uses a word from a language
other than the local dialect, one person must go back and start again.
Participants have 45 minutes to complete the team challenge, followed by a
debriefing (see “questions for team challenge”).
Questions
for team challenge
1. Looking back, would you have done anything
differently? What?
2. As a team, how do you think you communicated with each
other? Was it
effective?
3.
What is a
leader, in your opinion? A follower?
Were there any leaders or followers in this activity?
4.
Why were these
roles important in this activity?
5.
How did it feel
to be pressured for time? Did it make it
more difficult to concentrate on the task?
6. Were
everyone’s ideas considered?
7.
Do you think you
were successful in this activity? Why or why not?
Session #1
Learning
centers
Learning
Centers,
also called "Learning Stations", are situations around the classroom that a teacher sets up for
students to work in either small group or
individual activities. Each of these centers has supplies and materials that work well together and
give students the tools to complete activities
and mini-projects -- either in groups of two to three students or individually.
How can
you nurture student understanding of the topic by setting up learning centers?
What
types of learning centers are appropriate? Classroom size, students' interests,
and grade level will help you determine your
decision.
NOTE: Although learning centers are typically found more often in
elementary and middle school classrooms, this technique has been found to be effective
with high school students as well.
READING/WRITING
CENTER
(for encouraging students'
Verbal/Linguistic; Visual/Spatial; Intrapersonal and
Interpersonal Intelligences)
Fiction and non-fiction books on a variety of topics, in many
genres
Illustrated books
Books on tape with related book in hard copy
Books, articles, and papers written by students
Cushions for quiet reading or for group discussion
Word games (Boggle, Wheel of Fortune, Scrabble, Password)
Creative writing tools (variety of pens, paper, etc.); tape
recorder; magazines that
can be cut up for images; story starter books and cards
Yellow pages; other address resource books
List of addresses and phone numbers of relevant organizations
Computer with color printer: concept mapping software, word
processor, e-mail and
Internet connection
Multimedia presentation tools (e.g. HyperStudio, PowerPoint etc.)
ILLUSTRATION/VISUAL
EXPRESSION CENTER
(for
encouraging students' Visual/Spatial; Intrapersonal Intelligences)
Canvas or dropcloth
Painting (acrylics, watercolors, poster paints, finger paints) and
drawing materials
(pens, pencils, colored chalk)
Easel, bulletin board, chalk board, drawing boards or tables
Flat file storage
Props for still lifes
Variety of clip-on flood lights, flashlight, colored gels
Cameras (35mm, disposable, digital)
Computer with color printer and scanner: e-mail and Internet
connection
SCIENCE/EXPERIMENT
CENTER
(for
encouraging students' Logical/Mathematical, Naturalist, Visual/Spatial
Intelligences)
Field guides and science resource books
Popular science magazines
Biographies of scientists and inventors
Exploration and experimentation tools
Magnifying glass, microscope, telescope, or binoculars
Megaphones, cones and microphones
Measurement devices (rulers, graduated cylinders, etc.)
Bug jars and boxes, plastic containers for collecting specimens
(botanical,
entomological, geological, etc.)
Teacher-written index card challenges "What happens if
you..." (students make
predictions, then conduct experiments)
Computer with color printer: probe-ware, robotics, spreadsheets,
and timeliners. cience-based software such as The Voyage of the Mimi
(Sunburst), The Great
Space Rescue (Tom Snyder Software) and reference CD-ROMs
MUSIC
CENTER
(for
encouraging students' Musical, Bodily-Kinesthetic, Interpersonal Intelligences)
Mat on the floor
Cassette or CD player with headphones (optional: jack so that two
students can
listen to same music at the same time)
instruments from a variety of multicultural backgrounds
Books about famous composers and musicians
Books of poems and stories that students can set to music
Books of collected lyrics
Computer with microphone, speakers, and earphones plus MIDI
connector and
keyboard: music composition software, CD-ROMs designed for music
study, CDs for
incorporating sound into multimedia presentations
MATH
CENTER
(for
encouraging students' Logical/Mathematical, Bodily-Kinesthetic, Interpersonal,
Intrapersonal
Intelligences)
Puzzles and games that involve logical thinking (looking for
patterns, sequences,
process of elimination, inference, etc.)
Arithmetic and graphing calculators with instructions on how to
solve common types
of problems (e.g. percentages, averages, etc.)
Maps, charts, timelines, Web sites -- vivid examples of how math
and logical
thinking can relate to social studies, science and language arts
"Math manipulatives," such as unifix cubes, pattern
blocks, cuisinaire rods, and
geoboards
Computer with color printer and links to download data from
graphing calculators,
spreadsheet, graphing, and 2 - and 3-D geometry programs
BUILD-IT,
PAINT IT CENTER
(for
encouraging students' Visual/Spatial, Bodily-Kinesthetic, Interpersonal,
Logical/Mathematical
Intelligences)
Materials for attaching things to other things (glue, staplers,
sewing materials, nails
and screws, pins, clips, etc.)
Wood, metal, Styrofoam, recycled containers, bottles, cardboard,
and tools to work
with them
Various types and colors of paper and cardboard (for creating a
homemade board
game, etc.)
Variety of writing implements (markers, crayons)
Variety of fabric scraps
Modeling clay
Large rolls of mural paper for scenery backdrops for performances
Computer with color printer: developmental level design software
(younger students
use Car Builder; middle school might use Roller Coaster Builder;
older students need
CAD-CAM (computer assisted design-computer assisted manufacturing)
software
and Internet connection
PERFORMANCE
CENTER
(for
encouraging students' Visual/Spatial, Bodily-Kinesthetic, Interpersonal)
Wigs, costumes, shoes
Washable makeup
MasksProps
Cassette
or CD-player for background music
Stage
area
Presentations
Presentations are most commonly thought of
as speaking in public with
the hope that the audience will come out of the presentation room
having
learned something new. But the benefit to the audience is only
part of the
picture.
To perform a successful presentation the student must understand
the
subject matter, the psychology of the planned audience, different
presentation strategies, and how to organize the information in
the most efficient and
effective manner. Presentation formats range from simply talking
in front of the class to designing complex interactive computer-based information systems
to be delivered
through the Internet.
Always consider what is developmentally appropriate for your
students. While a report might be a good way for presenting information, report writing is
generally mastered in middle school. High schools might more appropriately prepare a
legal brief or a piece of journalistic reporting.
PLAN FOR
USING PRESENTATIONS:
The following list of methods of assessing student understanding
is a start...
For
Presentations, students can...
WRITE:
poems
short plays
screenplays
legal briefs
song lyrics
journals
diaries
memoirs
travelogue
interviews
newspaper or newsletter
letters
(or email) to experts
an
original advertisement
new
ending for story or song
"what
if..." thought experiment
MAKE/INVENT/DESIGN/DRAW:
posters
cartoons
timelines
models
chart
map
graphs
paintings
(with explanations similar to museum exhibits)
board
game
concept
maps
multimedia
presentations
FIGURE
OUT/ANALYZE
solutions
to problems in your school or community
math
formulas to explain a problem, or pose a solution
categorization
method for some plants or animals in your area based on careful
observation
(perhaps a small collection, or homemade "museum")
a plan
for a scavenger hunt
a
treasure hunt (in which clues involve vocabulary from the topic)
collect
objects in nature
the
night sky, food chain, water cycle, or other science topic
local,
national, or international environmental concern
create
simulations
PERFORM/PRESENT
a play
a
concert
role-play
lecture (such as a well-known person from history)
a dance
based on literature or historical event
collected
songs about a topic or from an era
Science
Journal
Name_____________________________ Start
date_______________________
Topic____________________________________________________________
Tell why this topic interests you.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
List questions you have:
1.___________________________________________
2.___________________________________________
3.___________________________________________
Summarize your finding
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Science Conversation Cards
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Science Conversation Cards # ___
Fact: ________________________ ____________________________ ____________________________ Question: ____________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
|
Readers
Theater
1. Choose a story related to your curriculum or syllabus.
2. Write a simple script with 2-6 characters.
3. Assign roles and practice reading it.
4. Perform for another group (simple props are optional).
5. Exchange feedback (e.g. strengths, suggestions for improvement, an idea for a new “twist”
to the story).
Walk a
Mile in His/Her Shoes
1. Choose a character or thing from the story we are
reading in class this week.
2. Imagine you are that person or thing.
3. Write a letter to another character in the story
to (choose one): ask advice, explain why you did something, ask a favor, or
tell what you wish had happened instead.
4. Put your letter in the class Post Office box.
5. Take someone else’s letter from the box and write
a response.
Camp Olympics or Sport games
The last day or afternoon of camp is a
great time to have a field day or Camp Olympics. You can use the teams you established the
first day, or break kids into new teams.
A field day promotes healthy competition between teams, and encourages
sportsmanship both in winning and losing.
You can do most of these activities with a minimum of equipment.
Dizzy Bat
Five students from each team get in
single line. When a counselor says “go”
each student one at a time runs to a baseball bat (or similarly shaped item),
taking the bat, pressing one end to his forehead with the other touching the
ground, and spins around in a circle ten times.
Counselors are near the spinning students to count each time the student
circles the bat. After the student has
finished his rotations he begins to run back to the starting line, stumbling
and falling all the way. The first team
with all five students successfully finishing the race is the winner.
Orange Pass Relay
Five students from each team separate
themselves at opposite sides of a designated area: 3 at the starting line and 2
on the opposite side. When a counselor
says, “go” one student places an orange underneath his chin, pressing it
against their neck. Without using their
hands or dropping the orange each student must walk to the opposite side of the
designated area and pass it to the next teammate. If the orange is dropped at any time, the
students must go to the spot where her began and start over. A team wins when all of its members have successfully
finished the race.
Holly’s Human Bridge Race
All members of each team get in single
file, touching the ground with both their hands and feet with their butts in
the air. When a counselor says “go” the
student at the far end of the line alternately climbs over and under his
teammates until he is at the end of the line. After he has successfully reached
the end of the line the next student begins to do the same thing. When every member has completed the race the
team with the quickest time is the winner.
Longest Rope
Each team has five minutes to tie as
many items that they are wearing or have on them together to create the longest
rope. After time runs out the team with
the longest rope wins.
Egg Toss
Two members from each team in a
designated area stand across from each other.
When a counselor says “throw” the student with an egg must toss the egg
to his other partner without the egg breaking.
If the egg breaks the team is out.
After each successful toss and catch each students takes one step back
and throws again. When only one pair is
left, they are the winner.
One-legged Wrestling
Two members from each team participate
in the tournament. Within a designated
area two students place their hands behind their back and stand on one
leg. When a counselor says, “go” each
student must attempt to knock the other of balance. When one student falls, puts his leg down, or
uses his hands the other student is the winner.
Each student must win 2 out of 3 times.
The tournament continues until only one student is left: she is the winner.
Balloon Distance Blow
One member from each team is given a
balloon. Each student can blow three
times to send the balloon as far as possible.
The student with the furthest distance wins.
Wheel barrel Race
Six members of each group separate
themselves on separate sides of a designated area. One student stands and holds the feet of the
other while the other student supports himself with his hands. When a counselor say “go” each pair must run
to the other side. The next pair runs to
the other side, and when each pair of a team is finished the race is over. The team with the fastest time wins.
Tug o’War
Each member of two teams stands in
single file on either side of a rope.
Each team grips the rope. When a
counselor says, “pull”, each team attempts to drag the other team past a
designated spot in the middle of the field.
The team that succeeds wins.
After all teams have competed, the last team is the winner of the
contestant.
Dance Marathon
Each member of each team stands in a
designated area. When music begins all
students must dance as creatively as possible.
After a brief “grace period”, counselors should begin wandering through
the crowd and eliminating students who aren’t as creative as the others. Each song should be completely different than
the preceding one. When there are only
ten students remaining, a dance off begins.
The music is started again and while the music is playing each student
must demonstrate to the counselors, who are judging and awarding points from 1
– 10 to each student, their creative dancing abilities. After the music stops, Counselors tally their
points, and the student with the most points wins.
Other ideas from the Camp Big Bang Manual:
[Field day competitions included]:
Frisbee toss (for both distance and precision), 3-legged race, wheelbarrow
race, water balloon toss, soccer penalty kicks, tug of war, and a scavenger
hunt. Some of these competitions were
held simultaneously so that more kids could be involved. The scavenger hunt was held throughout the
competition so those who were not participating in the individual competitions
could help with this. The scavenger hunt
included: bug repellent, a volunteer’s nametag, a written poem about a
volunteer, a proposal of marriage to a volunteer, dressing someone up as an
animal, find a volunteer’s mom whose name is …., find a volunteer who has lived
in 4 countries, etc. This competition
served perfectly as a last day event. It
was an excellent way for students and volunteers to run around once more.
Немає коментарів:
Дописати коментар